Concept of science. Bookshelf full of books in form of tree on a whiteboard.

Concept of science. Bookshelf full of books in form of tree on a whiteboard.

Om än sommarlovet i sig alltid är den hetaste snackisen med alltifrån sol och bad till pokemon-promenader, så kan vi ändå inte undgå att redan i Augusti börjar våra fina grundskolor om i Torsby. Vad är egentligen viktigt att tänka på när barnen kommer tillbaka med solbrända ben och klåda efter myggbett och allt annat som hör sommaren till? Senaste tiden har debatterna om de religiösa friskolornas vara eller inte vara gått varma. Vi har religionsfrihet i Sverige, men innebär det att vår tro som sådan ger oss alla friheter?

Vad gudarna tycker

Aida HadžialićSista tiden har det debatterats tämligen flitigt över huruvida Sverige ska fortsätta att tillåta religiösa friskolor eller inte. Aida Hadzialic har rätt om religiösa skolor. Hon menar att vi verkligen måste våga debattera ämnet och ta ställning då det framgått att många barn på dessa skolor delas upp i undervisningen utifrån kön. Vi behöver skolor i Sverige där barnen får vila på sin individuella grundtrygghet. Inte skolor som vill få dem att vila passivt mot en högre makt. När skolorna börjar om tror vi att det är viktigt att religionskunskapen har en egen tvärvetenskaplig plats, inte att den får en central egen agenda. Precis som Aida vill vi se en stark och jämlik skola som inte segregerar elever utifrån deras religiösa bakgrund eller kön. Många har påpekat att vi snarare behöver mer enskilda värderingar i skolan och inte neutraliserar även de tuffaste ämnena. En skola där vi skapar individer. Civilkurage är inte en självklarhet i samhället i stort. Torsbys skolor drivs av engagerade pedagoger och nyfikna elever. Sommaren är snart över. Den här hösten ska forma individer i våra skolor, våra barn är riktiga hjältar, vad gudarna tycker får inte bekomma oss som humanister.